Filtr potrzebuje wysokiej temperatury do dopalenia cząstek stałych sadzy oraz popiołu .
Często umiejscowione są blisko silnika w celu szybkiego osiągnięcia temperatury dopalania sadzy.
Dzięki filtrowi znacznie mniej zanieczyszczonych cząstek przedostaje się do atmosfery.
Dpf w zależności od marki i modelu samochodu posiada własny mechanizm regeneracji .
Po zapełnieniu go sadzą dochodzi do wymuszonego podniesienia temperatury spalania.
Filtr Dpf wymieniany jest rzadko w zależności od stanu technicznego silnika, samochodu i stylu jazdy potrzebuje regeneracji lub wymiany w specjalistycznym serwisie po przejechaniu 140-200tyś.km.
Zasada działania i rodzaje filtrów.
DPF najczęściej stosowane rozwiązanie w samochodach z silnikiem diesla.
Renault ,Citroen,Peugeot ale korzystały z tego typu rozwiązania koncerny Ford ,Volvo Mazda oraz współpracujące z Renault Dacia i Nissan . Nielicznie pojawiły się na wyposażeniu koncernu Volkswagen.
Filtr Fap w odróżnieniu od Dpf wymaga stosowania specjalnego dodatku do paliwa .
Powoduje on ,że nagromadzona wewnątrz sadza spala się w znacznie szybciej niż w filtrach Dpf.
Dzieje się tak za sprawą specjalnych właściwości płynu,który doprowadza do spalania zanieczyszczeń w znacznie mniejszej temperaturze .Filtr Fap tak jak Dpf po pewnym czasie ulega zapchaniu .W tym przypadku regeneracja filtra lub wymiana powinna odbyć się przy przebiegu 80-180 tys.km